Petice na podporu Ferdinanda Porsche

Tomáš Pečenka
Jablonec nad Nisou

/ #236 Něco málo o FP

2014-03-06 07:31

Ferdinand Porsche
Ferdinand Porsche se narodil 3. září 1875 ve Vratislavicích nad Nisou. Byl synem klempíře a otcovým přáním bylo, aby v tomto oboru pokračoval. Tomu se ale mladý Ferdinand chtěl vyhnout. Po smrti staršího bratra však otec trval na svém přání, protože by neměl kdo převzít firmu. Naštěstí pro Ferdinanda a celý automobilový průmysl si jeho elektrotechnického nadání všiml podnikatel Ginzkey, majitel liberecké filiálky na koberce, který se rozhodl ho na studiích podporovat. Ferdinand tedy odešel studovat průmyslovou školu do Liberce. Zajímal se o elektrotechniku a ve svých 15 letech elektrifikoval rodný dům.

V 18 letech odešel do Vídně, kde pracoval pro firmu Bela Egger. Po večerech přitom načerno navštěvoval univerzitní přednášky.

V roce 1896 začal pracovat pro firmu Jacob Lohner, pro kterou sestrojil například elektromobil, který byl poháněn elektromotory vestavěnými přímo do předních kol, získal mnoho rychlostních rekordů a byl vystavován i na Světové výstavě v Paříži v roce 1900.

Firma Lohner se však dostala do finančních problémů a tak byl Porsche v roce 1905 nucen ji opustit. V roce 1906 si Ferdinanda Porsche najala společnost Austro-Daimler ve Vídni jako hlavního konstruktéra. Tam se věnoval sportovním a závodním vozům klasické koncepce, ale i zbrojnímu programu ve spolupráci s plzeňskou Škodovkou.

V roce 1916 získal doktorát na Technické universitě, právě tam, kam chodil načerno na přednášky. V té době byl Prof. Porsche aktivním automobilovým závodníkem a v roce 1910 zvítězil v Ceně prince Jindřicha.

Po roce 1918 odešel do Německa, kde pracoval od roku 1922 jako technický ředitel firmy Daimler Motoren Gesellshaft. Zde zkonstruoval například závodní Mercedes SSK.

V roce 1931 založil vlastní firmu, kde byl vyvíjen lidový vůz (německy Volks Wagen) pro Říšský automobilový svaz. Měl být cenově přístupný a výkonný. Jednalo se prakticky o proslulého Brouka. Porsche navrhl také několik typů obrněných vozidel - stíhač tanků Ferdinand a prototyp supertěžkého tanku Maus. Ferdinand Porsche patřil ke zbrojním poradcům Hitlera a měl jeho důvěru.
Někteří historikové se snaží ho obhajovat tím, že Porsche prakticky neměl na vybranou, jestli má spolupracovat s fašistickým Německem nebo ne a že nestačil odjet včas z Evropy. Skutečností ale je, že býval čestným hostem na schůzích NSDAP, že navrhl pro Němce několik typů obrněných vozidel, stíhač tanků dokonce nesl jméno Ferdinand, a že pod jeho dozorem pracovalo 20 000 nuceně nasazených dělníků.

Po válce byl odsouzen za kolaboraci s nacisty na 22 měsíců vězení, po propuštění se přestěhoval do rakouského městečka Gmünd, kde vyráběl sportovní automobily. Jako první bylo dokončeno roku 1948 legendární Porsche 356.

Ferdinand Porsche zemřel 30. ledna 1951 a tak se již skvělých závodních úspěchů tohoto vozu nedočkal. Jeho život je příběhem geniálního konstruktéra, který však mnoho svého úsilí věnoval spolupráci s nacisty.

Po smrti zakladatele F. Porsche roku 1951, pokračoval ve výrobě jeho syn Ferdinand „Ferry" Porsche junior, který spolupracoval s designérem Erwinem Komendou, jenž navrhoval i tvar VW „brouka". Po úspěchu vozu 550 Spyder, speciálně vyvinutého pro závody, byla roku 1963 spuštěna produkce modelu 911, dnes již typického zástupce značky s šestiválcovým vzduchem chlazeným motorem boxer uloženým za zadní nápravou.

Firma Porsche, kterou založil, je v současnosti nejziskovější automobilkou na světě. Její automobily jsou synonymem luxusu a patří k nejdražším, nejprestižnějším a nejrychlejším na světě. Jezdí bez problémů a s relativně nízkou spotřebou paliva rychleji, než je kdokoli schopen řídit.