SEBRALI JSTE NAM AUTOBUS - VRATTE NAM AUTOBUS 123


Nepřihlášený uživatel

/ #31 Odpověď ROPIDU

2013-01-10 11:37

Jelínek Miloš (jelinek.milos@ropid.cz)
RE: 08035/12 F Linkové vedení (podnět z webu)
2. 1. 2013, 10:27:06
Komu: KaniaPetr69@seznam.cz
Kopie: Havlová Marie
g
Vážený pane Kania,

prověřovali jsme Vaši připomínku ke zkrácení linky 123. Tato linka byla v úseku Kavalírka - Anděl vedena více než 2 km v přímém souběhu s tramvajovou tratí v Plzeňské ulici (roční úspora ze zkrácení linky činí cca 5 mil. Kč). K návrhu na zkrácení autobusové linky 123 do trasy Kavalírka - Šmukýřka napomohla také tramvajová trať v Plzeňské ulici, která má dostatečnou kapacitu. Při rekonstrukci tramvajové trati byl zrušen podchod a nahrazen přechodem pro chodce se světelnou signalizací, který na jednu stranu neznamená bezkolizní křížení chodců a vozidel, na druhou stranu odpadl večer temný kout, který museli používat chodci mezi chodníky nebo při cestě z nebo na nástupní ostrůvek tramvaje. Pro hůře pohyblivé osoby odpadla bariéra v podobě schodů podchodu. Matky s kočárky i starší nebo hůře pohybliví občané tak mají k dispozici přestupní uzel se signalizovaným přechodem pro chodce přes komunikaci Plzeňská, který propojuje tramvajové i autobusové zastávky. Blízkost tramvajové a autobusové zastávky přitom nabízela nynější řešení v tomto uzlu. Linka 123 byla původně provozována pouze v trase z Kavalírky na Šmukýřku. Po dokončení linek metra v centru města a jejich prodloužení do nejzatíženějších okrajových částí Prahy došlo k uvolnění části autobusů, vázaných na napaječových linkách k metru. Tehdejším standardem se tak stalo přímé spojení k metru ze zástavby na celém území Prahy (vyjma málo osídlených oblastí, svým charakterem připomínajícím samoty - například z údolí podél radotínských lomů a čtvrti Zadní Kopanina). V současné době jsou však požadavky na úsporu autobusové dopravy a efektivnější využití všech kapacitních kolejových systémů města (železnice, metro, tramvaj), které mají dostatečnou kapacitu a nabídku spojů. Díky zkrácení trasy bylo možné vyhovět požadavku zdejších obyvatel a zkrátit intervaly linky 123 o víkendu (kromě neděle večer) ze 30 na 15-20 minut.

Přes zastávku Kavalírka jezdí 3 tramvajové linky (9, 10 a 16) celodenně a celotýdenně, linka 4 je posiluje v pracovních dnech. Nabízejí mnohem větší souhrnnou kapacitu, než linka 123. Pravděpodobnost, že si cestující na Andělu v dopravním prostředku sedne, nebo alespoň pojede "kulturněji", je mnohem větší u tramvaje, než u jednoho autobusu, který byl navíc využíván i cestujícími jedoucími pouze na Klamovku nebo Kavalírku. Nyní linka 123 obsluhuje pouze místní oblast Cibulky a Šmukýřky.

Dodáváme, že ukončení linky na Kavalírce muselo být řešeno také v souvislosti se sociálním zařízením pro řidiče, které se nachází u manipulační zastávky od Šmukýřky. Co se týče návazností linek 167 a 123, zde se je koordinovat nějakým způsobem neplánuje, neboť alespoň v určitých obdobích jsou navrhnuty koordinace a přestupy na/z některých spojů tramvajových linek na Plzeňské ulici, jelikož páteřní dopravou po této ulici jsou právě tramvaje. Linka 167 je ve špičkových obdobích na hranici své kapacity a není příliš vhodné, aby byla přetěžována cestujícími, kteří jedou pouze v úseku Anděl - Kavalírka, kde je dostatečná nabídka tramvajovými spoji. Samozřejmě je také jasné, že není možné vyprojektovat návaznosti z každé soupravy tramvaje na každý autobus 123, neboť nemají shodné intervaly. Po Plzeňské ulici projede ve špičce pracovních dní za 1 hodinu cca 38 tramvajových souprav, zatímco během této doby linka 123 jede pouze 6x. Tedy některým cestujícím vyjde přestup na kratší dobu, některým na delší dobu.

Realizované dopravní opatření v síti autobusů Pražské integrované dopravy na území hlavního města bylo provedeno na základě provedených přepravních průzkumů. Bylo využito přestupního tarifu PID, jehož možnosti byly zvýšeny v roce 2011, kdy byly zrušeny jízdenky s omezenou přestupností, které znemožňovaly hlubší optimalizaci provozu linek. Cílem opatření bylo především omezení souběhů autobusových linek a dle schválených Zásad dopravní politiky hl. m. Prahy je preferována páteřní kolejová doprava z důvodů ekologických, ekonomických i z pohledu zhodnocení realizovaných investic do kolejové infrastruktury. Právě omezení souběhů bylo hlavním důvodem pro zkrácení linky 123.

Pro usnadnění přestupu byly v říjnu 2012 upraveny přestupní vazby mezi tramvajemi a linkou 123 a vylepšena návaznost o víkendu a ve večerním období. Tramvajová linka 16, která je přednostně navázána na autobusy linky 123, nabízí dostatečnou kapacitu pro cestující z oblasti Cibulky. Na základě žádosti MČ Praha 5 byl instalován přístřešek na zastávce Kavalírka ve směru z centra. Dodáváme ještě, že z Cibulky je možné v pracovních dnech využít každou cca 1 hodinu přímou vlakovou linku S65 do zastávky Praha-Smíchov Na Knížecí. Obdobně i v opačném směru.

Tržby z jízdného pokrývají cca 26 % nákladů na zajištění dopravní obslužnosti na území Prahy. Zbývající část je kryta na základě smluvních vztahů s dopravci z rozpočtu hl. m. Prahy včetně slev nařízených státem. V současné době, kdy je pražský rozpočet maximálně napjatý, musí město sáhnout k optimalizačním opatřením v síti veřejné osobní dopravy, tak aby bylo možné zajistit potřebný rozsah dopravní obslužnosti. Proto je potřeba na některých místech se souběžnými druhy doprav upřednostnit jeden z nich. Z nucených úspor se tak o cca 4 % snižuje potřebná provozní dotace. Rozpočet hlavního města Prahy počítá pro rok 2013 se snížením dotace v kapitole Doprava o několik set milionů korun a je nezbytné úspory hledat.

O prodloužení linky 123 do zastávky Na Knížecí se tak na základě koncepce projektování dopravy, sítě linek, rozpočtu hl. m. Prahy a výsledků dosavadních přepravních průzkumů neuvažuje. Litujeme, že Vám nemůžeme podat příznivější zprávu. ROPID provádí v oblasti ověřovací přepravní průzkumy, na jejichž základě je i nadále situace sledována a vyhodnocována.


S pozdravem a přáním příjemného dne


Miloš Jelínek
Zástupce vedoucího odboru marketingu
ROPID, Regionální organizátor Pražské integrované dopravy
Rytířská 10, PRAHA 1

tel.: +420 234 704 534
mobil.: +420 602 473 414