Prohlášení - reakce na Petici proti rušení ZŠ praktických

Quoted post

Adam G.

#27 Re:

2012-11-19 16:12

#13: hč -

Vážená pani HČ,

Záväznou môže byť len taká definícia inkluzívneho vzdelávania, ktorá je definovaná zákonom, resp. vyhláškou. Vyjadrenia jednotlivých neštátnych subjektov (neziskoviek, rodičov, profesných zväzov) nikoho k ničomu nezväzujú. Ako zástupca subjektu, ktorý myšlienku inklúzie podporuje, Vám nezáväzne môžem odpovedať takto:

Integrácia spočíva v snahe "fyzicky" presunúť žiaka so znevýhodnením do majoritného prostredia (školy) a docieliť, aby dosahoval rovnaké výsledky - napríklad za pomoci asistenta a rozličných pomôcok. Vyzerá to síce ako spravodlívé "meranie rovnakým metrom", v skutočnosti však možnosti žiaka nemusia na dobehnutie spolužiakov stačiť. Takto poňaté vzdelávanie je zamerané na výkon žiaka, sociálnu stránku veci príliš nerieši. Keď integrácia zlyháva, vysvetľuje sa to tým, že "žiak na to nemá".

Inklúzia si za cieľ kladie maximálny rozvoj schopností žiaka, ale v popredí je sociálne začlenenie do kolektívu. Zjednodušene - dôraz je na prispôsobení prostredia tak, aby to žiak s postihnutím zvládal. Počíta sa s upravením učebných metód, sústavnou metodickou podporou učiteľov, citlivou prácou s kolektívom spolužiakov atd. Nejde o to, aby žiak počítal v matematike to, čo ostatní, môže sledovať svoj individuálny plán. Neznamená to zhoršenie jeho vzdelávania, v oblasti sociálnej je to jednoznačne lepšia varianta pre obe strany - tak pre žiaka s postihnutím, ako aj pre jeho okolie.

Znovu, nemôžem hovoriť za všetkých, pokiaľ sa snažíme presadzovať inkluzívne vzdelávanie, v prvom rade nám ide o umožnenie začlenenia tým rodičom, ktorí ho pre svoje deti chcú. To žiaľ dnes v Česku nie je realitou. Ak sa dnes rodičia rozhodujú, či je bežná škola pre ich dieťa s postihnutím vhodná, majú pred očami často nevalné výsledky integračných pokusov. S touto predstavou tiež radi operujú autori rozličných petícií, aby získali podporu pre svoje požiadavky: zrušenie praktických škôl = vaše dieťa bude v preplnenej triede samo bez podpory. Povinne. Takú voľbu sotva nejaký milujúci rodič urobí. Ak by sme sa konštruktívne bavili o tom, čo a za akých podmienok je možné, a pracovali s víziou inklúzie, ako som ju popísal vyššie, voľba rodičov by asi vyzerala ináč.

O "zlepšovanie podmienok" pre začleňovanie žiakov s postihnutím na základných školách sa napríklad o.s. Rytmus snaží už viac než 10 rokov. Hovoríme o dlhodobej metodickej podpore, kurzoch pre asistentov, pedagógov, odborných analýzach a podobne. Na margo obvinení pána Gordona Brie, podľa ktorého ktokoľvek, kto podporuje myšlienku inkluzívneho školstva, nevie o čom hovorí, je to snáď dostatočná poznámka.

 

 

Odpovědi

Gordon Brei

#28 Re: Re:

2012-11-19 19:59:49

Pán Adam G., nevnucujte mi slová a myšlienky, ktoré som nikdy nepovedal a prieči sa môjmu presvedčeniu, ďakujem. Myslím to len na konkrétne osoby tu v diskusii. A Vy ako inteligentný človek viete presne na ktoré.#27: Adam G. - Re: