Petice za uznání neformální kvalifikace učitelů s praxí

tlumočník

#1 Myslíte to vážně?

2014-06-17 05:37

Vážení autoři petice,
studoval jsem na pedagogické fakultě počátkem osmdesátých let a už tehdy bylo vysokoškolské studium pro výuku na nižším stupni ZŠ povinné. Ti, kteří nastoupili jako nekvalifikovaní před dvaceti lety, moc dobře věděli, že si musí kvalifikaci doplnit, když už měli tu drzost bez patřičného vzdělání předstoupit před žáky.
Argumentujete tím, že tito učitelé mají kvality, které VŠ studium nedokáže zaručit. Napsali byste petici za to, aby mohli řídit autobus plný dětí ti, co nemají řidičák? Tento papír jim také nezaručí, že řídí dobře, mohou být přeci mnohem lepšími řidiči než ti, kteří ho mají. Rád bych znal vaši zcela upřímnou odpověď na můj dotaz.
Marek Velešík
Autor této petice

#2 Re: Myslíte to vážně?

2014-06-27 09:16

#1: tlumočník - Myslíte to vážně?

Dobrý den,

Respektujeme váš názor, i když se neshoduje s naším. K vašemu dotazu - pokud bych se měl vyjádřit k tomu, jestli by měl autobus plný dětí řídit člověk, který má doložitelných 20 let praxe s řízením autobusu (např. v jiné zemi), ale který nemá zákonné oprávnění na řízení autobusu, nebo člověk, který má čerstvý řidičák na autobus, připadně někdo, kdo takový řidičák má, ale posledních 10 let autobus neřídil, tak vám naprosto upřímně mohu potvrdit, že bych volil toho prvního.

Potkal jsem řadu lidí, kteří šli studovat učitelství jen proto, že se jinam nedostali, učit ani nechtěli. Situaci, ve které se takový člověk může dostat na místo toho, kdo má řadu let úspěšné praxe (ovšem bez studia), nepovažuji za správnou.

moderátor

#3 Re: Myslíte to vážně?

2014-06-27 21:07

#1: tlumočník - Myslíte to vážně?

Jste evidentně nejen pedagog, ale také demagog. Situace z osmdesátých let nejde srovnat s tou dnešní, kdy pedagogické obory a vysoké školy obecně studuje několikanásobně více studentů než ve vaší době a dle Gaussovy křivky je také jejich průměrná inteligence měřitelně nižší. Spousta lidí dále vždy studovalo a stále studuje pouze proto, že nechtějí pracovat nebo prostě nevědí, co chtějí v budoucnu dělat - pedagogické obory jsou těmito lidmi proslavené. Proto tvrdím, že inteligentní pedagog-středoškolák s mnohaletou praxí, který miluje děti a dělá pro ně spoustu nadstandartní práce, je často nesrovnatelně lepší než "absolvent" bez dalších přívlastků. Případ, který zažehl tuto petiční akci, jehnutím rodičů, kteří tuto pedagožku osobně znají a jsou přesvědčeni o jejích kvalitách. Nechceme tedy problém paušalizovat.


Nepřihlášený uživatel

#4

2014-07-03 10:41

Ještě je nutno upozornit, že to platí i na vysoce kvalifikované odborníky, ale bez pedagogické kvalifikace, kteří třeba učí dlouhá léta na prestižních gymnáziích a podle litery zákona by měli znovu studovat na ped.fakultě. To je opravdu úsměvné. Též jsem studoval v 80. létech na ped. fakultě a v oboru mě to opravdu pramálo pomohlo. Dodnes vzpomínám na soudruha Chaloupku - dnes rektora UJAKu jak se potácel z restaurace na chmelové brigádě a vyčítal mě překročení večerky. Tito soudruzi dbali především na kolektivní dodržování socialistické morálky.
Jan Onufry Zagłoba erbu Wczele

#5 Re:

2014-07-14 15:18

#4: -

Jak vysoce bude ten odborník kvalifikovaný, když ví, že povinnost doplnit si pedagogické vzdělání visí - a přesto se z vysoka vybodne na další studium? Buď je to úplný ignorant, který naprosto nic nesleduje, nebo je to pohodlný až líný exemplář taky-učitele, který jede podle jedněch poznámek "od promoce  do důchodu". Ani v jednom případě nelze předpokládat, že by se jednalo o kvalitního učitele.

lenoch

#6

2014-07-18 20:09

Reaguji na pána, který tvrdí, že nestudující učitel - není odborník, ale lenoch.Studium VŠ je pro pracujícího učitele v dnešní době finančně náročné, časově náročné a hlavně v mnoha případech nemožné organizačně ve školách. Je těžké v době výuky, zkoušek .... opustit třídu. Kde podle Vás najde ředitel školy odpovídající - kvalifikovanou, kvalitní náhradu? A pokud náhodou ano i na krátký časový úsek - kdo ji zaplatí? A kde je jistota, že odborníkem je každý, kdo studium VŠ podstoupil?
Učitelé se při své práci vzdělávají několikrát ročně. Každý, aktivní učitel, má možnost navštěvovat kurzy, školení, které se týká výuky, novinek a témat, které využije pro konkrétní problémy ve třídě nebo při výuce. Vše je dobrovolné a také ovlivněné finančním rozpočtem školy.
Celoživotní vzdělávání tedy aktivní učitel splňuje. Proč je tedy podle Vás učitel líný, pohodlný?

 


Nepřihlášený uživatel

#7 Re:

2014-08-17 07:38

#6: lenoch -  

 Ono záleží na tom, co a kde učí.  Učitel na ZŠ by samozřejmě měl mít pedagogické vzdělání.  Ale u učitele odborných předmětů, nebo jazyků na střední škole je to často opravdu jen buzerace.  Moje sestra překládá, léta učila další překladatele na VŠ, ale angličtinu na gymnáziu už učit nemůže, protože nemá zkoušky z pedagogiky.

Kateřina

#8 Re: Myslíte to vážně?

2015-01-03 21:34

#1: tlumočník - Myslíte to vážně? 

Nelze než s Vámi absolutně souhlasit. Na doplnění vzdělání měli deset a opět jako vždy spoléhali na to, že to nějak dopadne. Čecháčkové vyčůraný. Ne. Prostě nemáš vzdělání tak nashledanou a buď rád, že jsi měl práci bez kvalifikace doteď. Nějaká paní učitelka v rozhovoru v novinách, tuším Mladá fronta dnes říkala, že se jí nevyplatí studovat, protože za devět let od ukončení studia půjde do důchodu. Kdyby studovala včas, mohla být kvalifikovaná devatenáct. Jak chce učit, když sama obchází zákon. Zajímalo by mě co mají dělat rodiče žáků, kteří si přejí kvalitní vzdělané učitele, ale křiklouni s peticemi je vždy překřičí.

 

Kateřina

#9 Re:

2015-01-03 21:37

#6: lenoch -  

 Není těžké vystudovat vysokou školu, stačí nebýt lenoch. Ano je to náročné, musí pomáhat rodina (hlavně mi prosím nepište, že nekvalifikovaní učitelé jsou siroty). Sama jsem studovala VŠ s dvěmi dětmi a třetí se narodilo při státnicích. Jezdila jsem šest let přes celou republiku. Neomlouvejte lenochy, nechceš studovat tak mazej. 


Nepřihlášený uživatel

#10

2015-05-22 18:44

Je paradoxem, že na ZŠ učí spousta kvalifikovaných učitelů, kteří by vůbec učit, obzvláště na 1. stupni, neměli. A tím se nikdo nezabývá!!! 1. stupeň je základ celého vzdělávání, na kterém se má stavět další harmonický vývoj dítěte. Spousta dětí je ve škole demotivována, pomalejší děti jsou mnohdy ztrapňovány před ostatními, rychlejšími dětmi, je narušováno postupně jejich sebevědomí, mnohé děti si tak nesou celeživotní traumata a v dětství to neumí bohužel pojmenovat. Někteří učitelé často delegují nedostatky své práce ( např. děti nechápou učivo, to co se nestihne ve škole, má se dohonit doma, však od toho jsou rodiče, atd.... ) na rodiče. Rodiče ale mají své práce dost a odpoledne by mohli trávit čas s dětmi poněkud zajímavěji, než dohánět to, co učitel nezvládá. Děti bývají potom přetížené, celý den prakticky tráví školou. Je to práce učitelů, naučit všechny děti probírané učivo ve škole, a které dítě to nepochopí, tak to s ním procvičovat tak dlouho, a zajímavým záživným způsobem posléze dosáhnout společného úspěchu. A kdo si myslí, že to nejde, tak se mýlí. Sama jsem si to vyzkoušela a je to velice jednoduché, i když pro učitele náročné, věnovat se stejně všem dětem s cílem, aby všechny děti prospívaly a škola je bavila. Mí žáci, mé školní děti se nikdy nemusely obávat v případě, že se jim nebude zrovna dařit, že je budu "trestat" špatnou známkou. Jakákoliv neznalost mi byla signálem, že je potřeba se na učivo podívat i z jiné stránky. A tak dlouho procvičovat, až to děti zvládnou a hlavně v klidu. Odměnou pro mě, jako učitele, bylo to, že si děti chodily samy říkat o domácí úkoly, a to dokonce tím způsobem, že samy věděly co potřebují procvičit a požádaly o konkrétní pracovní listy nebo cvičení. A vlastivědu nebo přírodovědu to přímo hltaly. Doplňovali jsme učivo různými projekty. Spousta věcí se dá vymyslet, jen musí mít člověk blízko k dětem a nezapomnět je také pohladit a říci jim, že vám na nich záleží. Také jsem musela ze školy odejít, studovat jsem odmítla, mám nastudováno 7 let VŠ a dalšich 5 let života ve škole jen pro papír to je holý nesmysl. Posouzet kvalitu učitele mají snad ředitelé škol a ne úředník od stolu. Ti, co o tom rozhodovali, mají ( nebo měli ) své děti umístěné na soukromých školách a mají dobře ošetřeno, kdo jejich děti vyučuje. Já fandím všem dobrým učitelům, neboť ve školství není důležitý titul MGR., ale vztah k dětem, zajistit jim po dobu, když jsou mimo domov, pocit bezpečí, mám ale teď na mysli hlavně bezpečí citové, to další bezpečí školy snad musí být samozřejmostí zajistit pro ředitele školy. ing. Bolcková Ilona

Nepřihlášený uživatel

#11 Re: Re:

2015-05-22 18:55

#9: Kateřina - Re:  

 Vážená a  chytrá paní Kateřino, nevím zda jste s dětmi studovala také při zaměstnání VŠ ???? Asi sotva, možná, že Vám ještě pomáhali rodiče s hlídáním dětí, jak to je zvykem u studentů majících děti.  Co to je za způsoby ve stylu, nechceš studovat, tak mazej. A jakožto učitelka, máte vědět, že se před tak píše čárka!!!  A neurážejte, trochu skromnosti a pokory by Vám slušelo!!!!  Zdravím Vás, ing. Bolcková Ilona.